Дорожньо-транспортні пригоди (ДТП) ‒ часта причина нещасних випадків, які стаються на території підприємств. ДТП зазвичай відбуваються через неорганізованість руху пішоходів і транспортних засобів. Для організації безпечного руху по території підприємства складається схематичний план (схема) руху транспортних засобів та працівників з показом дозволених та заборонених напрямків, поворотів, зупинок, виїздів, в’їздів, переходів тощо. Цей план (схема) доводиться до всіх працівників та вивішується при в’їзді (в’їздах) на територію підприємства, в місцях стоянки транспорту та в інших необхідних місцях, визначених роботодавцем.

Коли схема руху по території підприємства правильно розроблена і усі учасники дорожнього руху її дотримуються, це:

  • впорядковує товарообіг, рух пішоходів та транспортних засобів;
  • підвищує ефективність роботи персоналу;
  • сприяє економічному розвитку підприємства внаслідок спланованої роботи персоналу;
  • забезпечує безпеку переміщення транспорту та персоналу територією підприємства;
  • знижує ризик виникнення аварійних ситуацій.

Це досягається за рахунок зниження психоемоційного напруження усіх учасників дорожнього руху та зменшення ризику настання нещасних випадків, спричинених:

  • наїздами транспортних засобів;
  • падінням вантажів та інших предметів;
  • зіткненням пішоходів між собою;
  • отруєнням парами шкідливих речовин;
  • пожежами та аваріями.

Схема руху транспортних засобів і пішоходів розробляється на основі генерального плану підприємства.

Під час розробки схеми повинні бути враховані, зокрема, такі вимоги:

  • зелені насадження не повинні погіршувати видимість технічних засобів організації дорожнього руху;
  • напрямок руху транспортних засобів територією підприємства має бути правостороннім;
  • входи (виходи) оглядових канав, траншей і тунелів не повинні розташовуватися під автомобілями і на шляхах їх руху;
  • проїзди для руху автомобілів і пішохідні доріжки повинні мати тверде покриття;
  • ширина проїздів на території підприємства при двосторонньому русі і при односторонньому;
  • · ширина пішохідної доріжки;
  • · для проходу працівників на територію підприємства повинна бути влаштована прохідна. Прохід працівників через в’їзні та виїзні ворота забороняється;
  • мінімальна кількість проїздів зі зустрічним рухом та пересічними транспортними потоками (на підприємствах, де є понад 100 транспортних засобів, не має бути перетину основних потоків руху);
  • перетин пішохідних доріжок із потоками руху;
  • місця стоянки власного транспорту;
  • місця стоянки автомобілів і транспортних засобів біля вантажно-розвантажувальних фронтів;
  • норми відстаней між транспортними засобами, елементами конструкцій будівель і споруд;
  • можливість руху транспортних засобів, засобів механізації і працівників на місцях проведення вантажно-розвантажувальних робіт;
  • ширина проїздів на площадках для укладання вантажів повинна забезпечувати безпеку руху транспортних засобів і підіймально-транспортного устаткування;
  • під час руху транспорту в складах, на відкритих площадках і рампах необхідно дотримуватися відстаней до стін, колон, устаткування, стелажів і штабелів.

На схемі руху транспортних засобів та працівників позначають:

  • дозволені напрямки руху транспортних засобів;
  • межі проїздів та стоянок транспортних засобів;
  • пішохідні доріжки, дорожні знаки, знаки безпеки, сигнальні пристрої;
  • огородження пунктів заправки автомобілів, місць зимового підігрівання, електросилових установок, очисних споруд, небезпечних ділянок руху тощо.

Розроблену схему погоджують із відповідальними посадовими особами підприємства. Затверджує схему керівник підприємства. Як було сказано вище, затверджена схема повинна бути доведена до усіх працівників та вивішена при в’їзді на територію підприємства і в місцях стоянки транспорту. Крім того, схема має бути в кабінеті керівника підприємства, його заступника, диспетчерській та у посадових осіб, які відповідають за безпеку руху й охорону праці. Осіб, яких приймають на роботу, необхідно ознайомити зі схемою руху транспортних засобів і пішоходів на підприємстві.