Здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (перевірок суб’єктів господарювання органами державного нагляду (контролю)) пов’язано із взаємодією між людьми. Для запобігання поширенню коронавірусної хвороби було введено подвійний мораторій на проведення перевірок законами України від 17.03.2020 № 530-ІХ та № 533-ІХ.

З метою подолання цієї колізії у законодавстві Верховною Радою України (ВРУ) скасовано один з мораторіїв – підпункт 4 виключено з пункту 2 розділу II Закону № 530-ІХ на підставі Закону України від 04.12.2020 № 1071-IX.

Зараз мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності продовжує діяти відповідно до вимог пункту 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 533-ІХ:

«По останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого КМУ на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), забороняється проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, крім державного нагляду (контролю):

  • за діяльністю суб’єктів господарювання, які відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику;
  • у сфері дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін;
  • у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення».

Незважаючи на карантинні обмеження, перевірки Держпраці у 2021 році все одно відбудуться. Для цього є декілька причин.

1. Суб’єкти господарювання зазнали значних збитків від карантину. Багато з них були змушені припинити свою діяльність через карантинні обмеження. Оскільки суб’єктів господарювання, які продовжують працювати, стало менше, до них посилиться увага з боку контролюючих органів. Не випадково наказом Держпраці від 22.03.2021 № 53 «Про внесення змін до Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з питань праці на 2021 рік» майже усі суб’єкти господарювання, зазначені у плані, віднесено до суб’єктів господарювання з високим ступенем ризику. Нагадаємо, що для таких суб’єктів господарювання мораторій на проведення перевірок не діє (пункт 3 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 533-ІХ).

2. 04.03.2021 ВРУ прийняла Закон № 1320-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання», що набрав чинності 27.04.2021 (далі ‒ Закон              № 1320-IX). Попри свою назву, деякі положення Закону № 1320-IX сприяють зміцненню позицій органів державного нагляду (контролю) під час проведення перевірок. Зокрема, Законом № 1320-IX було внесено такі зміни до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі – Закон № 877-V):

         1) дано визначення терміну «створення перешкод органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю)» (ст. 1 Закону № 877-V), і на суб’єкти господарювання покладено обов’язок не створювати ці перешкоди органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам (ст. 7, 11 Закону № 877-V);

Відповідно до ст. 1 Закону № 877-V, п. 4 Закону № 1320-IX, термін «створення перешкод органам державного нагляду (контролю) чи їх посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю)» сьогодні розуміється як «невиконання законних вимог посадових осіб органу державного нагляду (контролю) або недопущення посадових осіб цього органу до здійснення заходів державного нагляду (контролю), підстави яких визначені законом».

Відповідно до цього визначення та ст. 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення в редакції Закону № 1320-IX, створення перешкод органам державного нагляду (контролю) під час перевірок тягне за собою накладення штрафу, який на сьогодні становить від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

         2) розширено перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) (ч. 1 ст. 6 Закону № 877-V).

3. Ч. 1, 2 ст. 6 Закону № 877-V містять вичерпний перелік підстав для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю). Карантин сприяв тому, що у 2021 році зросте число позапланових перевірок суб’єктів господарювання органами державного нагляду (контролю) з таких підстав:

1) перевірка виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Це пов’язано зі зменшенням кількості суб’єктів господарювання, які продовжують працювати, про що йшлося вище;

2) звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави. Це пов’язано, у тому числі, і з тим, що багато працівників втратили роботу або частину доходів через карантинні обмеження;

3) звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом (ч. 1 ст. 6 Закону          № 877-V доповнено новим абзацом згідно із Законом № 1320-IX).

4. Відповідно до вимог ч. 8 ст. 4 Закону № 877-V, органи державного нагляду (контролю) та суб’єкти господарювання мають право фіксувати процес здійснення планового або позапланового заходу чи кожну окрему дію засобами аудіо- та відеотехніки, не перешкоджаючи здійсненню такого заходу. Цим правом можуть скористатися посадові особи контролюючих органів, щоб, уникаючи безпосереднього контакту між людьми, провести перевірку дистанційно – шляхом передачі відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації.

Висновок

Встановлені урядом заходи запобігання поширенню коронавірусної хвороби не є перешкодою для проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання органами державного нагляду (контролю) у 2021 році, з накладенням відповідних санкцій у випадках, встановлених законом. Оскільки суб’єктів господарювання, які продовжують працювати, стало менше, ніж їх було до пандемії, до них посилиться увага з боку контролюючих органів. При цьому посадові особи цих органів адаптуються до карантинних обмежень і можуть застосовувати вимоги закону на свою користь.